Wednesday 7 December 2011

Persahabatan

Memilih sahabat yang setia untuk di dmpingi bukanlah perkara yang mudah.Tetepi jangan sampi sahabat paling serasi dan sesuai berada di depan mata kamu pergi menghilang begitu sahaja tanpa belum sempat kamu mengenalinya dek kerana sikap kamu yang terlalu memilih itu!!..
           Sebenarnya mudah sahaja utk kmu mencari sahabat yang sesuai dengan diri kamu.Kamu masih boleh membuat sasaran tertentu namun sasaran tertentu namun sasaran tersebut perlulah berpada-pada agar kamu boleh mendapat sahabat yang idel.Contohnya sprt berikut:
  1.        Toleransi
  Tidak kira  walau dalam apa jua perkara,dia gemar mengambil jalan tengah sebagai salah satu cara untuk memperoleh kesepakatan.

     2.       Pendengar yang setia
  Sewaktu kmu sedang berada dalam keadaan bermasalaah,dia tidak putus2 bertanyakan tentang keadaan diri kamu.Malah bila kamu menceritakan tentang masalah kmu ,tergambar riak wajah risaunya dan dia juga seolah cuba menempatkan dirinya dalampermasalahan kmu itu.

      3       Setia

  Sewaktu diri kmu dilanda gosip,dialah satu2nya individu yang setia berada disisi kamu dan berusaha untuk menenangkan kmu agar tabah menghadapi dugaan tersebut.

      4      Pengkritik Membina

  Dia x lokek dengan pandangan dan nasihat.Malah setiap pandangan dan nasihat yg diberikannya pasti akan diperkukuhkan lagi dengan alasan2 tertentu.Kmu pasti akan berasa yakin setiap kali mendengar komen dan kritikan yg diberikan.

       5.    Profesional

  Walaupn kmu dn di berkawan,kmu langsung tidak rasa terikat atau terganggu dengan perhubungan itu.Dia bijak membahagikan masa antara "privacy" atau sebaliknya .Malah dia juga tidak mencampur adukkan antara peribadi dengan persahabatan..


     ..Bila kelima2 ne kmu temui dalam diri sesorg.Maka dialh individu idel untuk kmu jadikan sahabat.....HUHUHUH...Selamat mencuba..=)

No comments:

Post a Comment